Tips&tricks pentru a lucra mai bine în echipă

lucru in echipa

“If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together.”

Capacitatea de a lucra eficient într-o echipă este una din competenţele cele mai căutate pe piaţa muncii, la toate nivelurile de carieră. Indiferent de profesia pe care vrei să o îmbrăţişezi, munca în echipă poate face diferenţa între un rezultat slab şi unul foarte bun sau chiar între un mediu plăcut şi unul tensionat. Citeşte materialul următor şi află de ce sunt importante echipele, cum se formează şi cum îţi poţi cultiva această abilitate de a lucra bine împreună cu alţi oameni.

Echipa reprezintă un grup de oameni care participă la îndeplinirea unui obiectiv comun, lucrând împreună sub acelaşi lider. Activităţile din cadrul echipei sunt interdependente, complementare, există roluri specifice, precum şi reguli de comunicare şi comportament, iar membri ei împărtăşesc atât succesul, cât şi eşecul. Spre deosebire de grup, unde indivizii au obiective individuale şi lucrează independent unul de celălalt, echipa presupune existenţa unui sentiment de apartenenţă şi de coeziune între membri, care acţionează unul faţă de celălalt pe bază de încredere, respect şi colaborare.

Fiecare dintre noi suntem mai performanţi în anumite contexte: unii se simt mai bine dacă lucrează pe cont propriu, în timp ce aţii dau randament mai bun când muncesc cot la cot cu alte persoane. Totuşi, este important să te poţi adapta la munca în echipă când situaţia o cere, chiar dacă eşti individualist, deoarece cu siguranţă te vei confrunta cu această necesitate la un moment dat, în viaţa personală sau cea profesională.

De ce sunt importante echipele?

Tranziţia de la grup la echipă se realizează treptat, prin mai multe etape, potrivit unui model elaborat de Bruce Tuckman în anul 1965:

  1. Formarea (Forming). La început, oamenii fac cunoştinţă unii cu alţii şi se acomodează cu noul cadru de lucru. În această etapă deciziile se iau în mod independent, iar obiectivele comune nu sunt încă foarte clare. Este momentul în care se conturează un lider, formal şi/sau informal, cel care va ghida echipa în viitor.
  2. Furtuna (Storming). Aşa cum sugerează şi numele, echipa ajunge într-un moment tensionat, când oamenii nu par dispuşi să renunţe la punctul propriu de vedere, iar lucrurile pot scăpa de sub control. Apariţia unor conflicte mai puternice poate determina scindarea şi dezbinarea echipei sau, dimpotrivă, poate deschide drumul spre o nouă etapă.
  3. Normarea (Norming). Este stadiul în care încep să se stabilească reguli şi principii de lucru, creşte încrederea în ceilalţi membri ai echipei şi în lider. Se conturează o atmosferă constructivă, la care fiecare îşi aduce contribuţia.
  4. Eficienţa (Performing). Apar rezultatele. Membrii echipei fac schimb de cunoştinţe şi opinii, lucrând împreună pentru a-şi atinge obiectivele şi reuşesc să performeze. Motivaţia creşte, iar rezultatele nu întârzie să apară.

În funcţie de modul de raportare la ceilalţi membri şi la sarcini, s-a observat că într-o echipă există mai multe roluri, iar fiecare persoană se poate afla în una sau mai multe dintre aceste ipostaze. Cunoscând tipurile de roluri într-o echipă, le putem identifica la noi şi la ceilalţi, astfel că vom şti să comunicăm adecvat, pentru a construi un cadru de lucru productiv:

Cum îţi poţi cultiva spiritul de echipă?

Pe scurt, prin exerciţiu. Ca să dobândeşti abilitatea de a lucra bine în echipă, alături de colegi, prieteni vechi sau persoane pe care de-abia le-ai cunoscut, trebuie să ai parte de cât mai multe experienţe de acest fel, în contexte cât mai diverse. Nu întotdeauna va fi confortabil, însă cu timpul vei reuşi să te adaptezi la cadrul de lucru indiferent de cei pe care îi ai alături. Concret, iată ce poţi face:

Foto: aib.edu.au